جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    تفسیر قرآن کریم / معارف اسلام در سوره يس / بهشت و جهنم
    تجسم اعمال

    «هُنالِكَ تَبْلُوا كُلُّ نَفْسٍ ما اَسْلَفَتْ وَ رُدُّوا اِلَي اللهِ مَوْليهُمُ الحَقِ»[1]

    «فَيَوْمَئِذٍ لا يُسْئَلُ عَنْ ذَنْبِهِ اِنْسٌ وَ لا جانٌّ»[2]

    اين سؤال نظير سؤالات معمولي كه ما در اينجا از يكديگر مي‌كنيم نيست بلكه: «يُعْرَفُ المُجْرِمُونَ بِسيما هُمْ فَيُؤخَذُ بِالنَّواصي وَ الاَقدامِ»[3]

    كسي كه در اين دنيا مجرم بوده، آنجا هم مجرم است. هويتش نشان مي‌دهد كه مجرم است.

    همانطور كه گفتيم «يوم ينفخ في الصور فتأتون أفواجاً» در روز قيامت با دميده شدن در صور، افراد به صورتهاي مختلف و دسته‌دسته وارد محشر مي‌شوند. اين روايت هم در «مجمع‌البيان» هست و هم در «بحارالانوار» و هم مرحوم فيض نقل كرده است كه پيامبراكرم فرموده‌اند در روز قيامت يك عده به صورت ميمون، يك دسته به صورت خوك، يك دسته وارونه و عده‌اي كر و كور و گنگ و بي‌عقل و ... به محشر مي‌آيند[4].

    «وَ نَحْشُرُهُمْ يَوْمَ القِيامَه عَلي وُجُوهِهِمْ عُمْياً و بُكْماً وَ صُمّاً وَ مَاؤايَهُمْ جَهَنَّمُ كُلَّما خَبَتْ زِدْناهُمْ سَعيراً»[5]

    بله، هر كس به يك صورتي مي‌آيد. آنها كه زبانشان نيش دارد و در دنيا به ديگران زخم زبان مي‌زده‌اند، به صورت عقرب در صف محشر وارد مي‌شوند وعقرب‌ها هم يكديگر را پيدا مي‌كنند. «يوم ندعوا كل اناس بامامهم» و در آيه ديگر مي‌فرمايد: «وَ مَنْ كانَ في هذِهِ اَعْمي فَهُوَ فِي الاخِرَةِ اَعْمي وَ اَضَلُّ سَبيلاً»[6]

    آنكه در اينجا كور است و عقرب است در آنجا هم كور و عقرب است. آنكه اينجا سگ و خوك يا آدم است به همان صورت هم محشور مي‌شود وضع چنين است. بحث تجسم اعمال (و اينكه انسان با هويت پيدا شده‌اش وارد محشر مي‌شود) بحث شيرين و مفصلي است كه در اينجا فرصت توضيح و تفصيلش نيست، اما همين اندازه بگويم: كه از نظر قرآن افعال و كردار ما براي ما ملكه مي‌سازد:

    «اِذا تُتْلي عَلَيهِ اياتُنا قالَ اَساطيرُ الاَوَّلينَ كَلاّ بَلْ رانَ عَلي قُلُوبِهِمْ ما كانوا يَكْسِبُونَ»[7]

    وقتي براي اينها قرآن خوانده مي‌شود مي‌گويند، اين افسانه است. نه اينها افسانه نيست، تو اشتباه مي‌كني، تو دلت خراب است و زنگار گرفته، تو مريضي، مي‌داني چرا بيمار شدي و دلت را زنگار گرفته؟ چون كارت براي تو ملكه شده است.

    افعال ما براي ما ملكه مي‌سازد و ملكه براي ما هويت مي‌سازد به عبارت ديگر به هر كار و عملي خود را عادت داديم، آرام‌آرام همان عمل شخصيت ما را مي‌سازد. اگر به ملکات انسانی ارج نهادیم و در پی عمل برآمدیم شکل واقعی ما هم انسان می­شود و اگر انسان را درانسانيت شكوفا مي‌كند، وقتي وارد صف محشر مي‌شود، مثل ماه شب چهارده است و زير پرچم اميرالمؤمنين(ع) لب حوض كوثر و در جاي بلندي قرار گرفته كه مسلط بر صف محشر است. معناي اعراف هم همين است. آنجا آنقدر در لذت است كه پنجاه هزار سال، برايش يك لحظه بيشتر طول نمي‌كشد و بالاخره خيلي از اينها بدون حساب و كتاب وارد بهشت مي‌شوند[8].

    اما اگر ملكه‌ها در اين دنيا خراب باشد، ظلم و تعدي‌ها، بدخلقي‌ها، مال مردم خوردن‌ها، بردن آبروي مردم، كوبيدن شخصيت ديگران و تهمتها و ... هر كدامشان براي شخص ملكه و هويت مي‌شود.

    پس همين صفتش در اين دنيا است كه او را به صورت سگ در مي‌آورد. اين سگ الان هم هست، اما من چشم واقع‌بیني ندارم كه ببنيم. اگر كسي باشد كه بتواند ببيند همينجا براي او پرده‌ها كنار مي‌رود. و خيلي روشن مي‌بيند كه هر كدام چه شكلي داريم. قرآن مي‌فرمايد در اين دنيا هم سگ هست اما اين كه كي سگ را مي‌بينيم؟

    «فَكَشَفْنا  عَنْكَ غِطاءَكَ فَبَصُركَ اليَوْمَ حَديدٌ»[9]

    وقتي كه چشمها تيزبين شد خواهيم ديد، وگرنه الآن هم سگها، سگند. عقربها: عقربند و آدمي كه به صورت سگ و عقرب باشد در اين دنيا خيلي فراوان است.

    حكايت آن مرد را شنيده‌ايد كه گفت موقع انجام مراسم حج، خدمت امام صادق(ع) بودم و آن حضرت مردم را تماشا مي‌كردند[10]. من گفتم: يابن‌رسول‌الله، آيا خدا اينها را مي‌بخشد؟ فرمودند بيشتر اين مردم كه مي‌بيني ميمون و خوكند. تعجب كردم، دست به چشم ماليدند. عالم كشف برايم حاصل شد، وقتي نگاه كردم، ديدم وضع عجيبي است. يك مشت خوك و ميمون در طواف خانه خدايند و فقط عده كمي آدم در ميان آنها هست.

    در روايت ديگري فرمودند «ما اَكْثَرُ الَّضجيج وَ اَقَلُّ الحَجيج»[11]

    حاجي كم است. آدم كم است، اما سروصدا و هياهو زياد است.

    تقاضا دارم در زندگيتان به كسي نيش نزنيد. تقاضا دارم شخصيت ديگران را نكوبيد و مواظب زبانتان باشيد وگرنه عقرب مي‌شويد، طبيعتتان هم عقرب مي‌شود.

    همانطور كه قبلاً اشاره شده در روايت معراجيه مي‌فرمايد: آن مقام بالا، براي مسجونون است. و وقتي پيامبراكرم(ص) سؤال كرد: خدايا مسجونون و زندان رفته‌ها كيانند؟ خطاب شد: «سجنوا السنتهم من فضول الكلام و بطونهم عن فضول الطعام» آنهايي كه حرف زيادي نمي‌زنند.

    مسلمان نبايد دروغ بگويد. زيرا دروغ گفتن كار مسلمان نيست، نبايد غيبت كند و شخصيت ديگران را بكوبد نبايد شايعه‌ساز باشد.

    «وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ اِنَّ السَّمعَ وَ البَصَرَ وَ الفُؤادَ كُلُّ اُولئكَ كانَ عَنْهُ مَسْئولاً»[12]

    تو كه نمي‌داني حقيقت دارد يا نه. براي چه اين حرف را مي‌زني و چرا مي‌شنوي. از گوش و چشم تو سؤال مي‌شود. هويت تو آنجا رسوايت مي‌كند و عليه تو شهادت مي‌دهد.

    «و امتازوا اليوم ايها المجرمون» اگر اين معنا امر تكويني باشد، يعني در روز قيامت هر كسي ممتاز مي‌باشد و حساب و كتابش ديگر معلوم است.

    «اِقْرَأ كِتابَكَ كَفي بِنَفْسِكَ اليَوْمَ عَلَيْكَ حَسيباً»[13]

    در آنجا سگ بايد راه جهنم را بگيرد. آدم هم راه دارد، صراط مستقيم دارد. بايد راه بهشت را بگيرد و برود، مواظب خودتان باشيد كه متقلب، رياكار و حقه‌باز نباشيد، غش در معامله نكنيد، گرانفروش نباشيد، محتكر نباشيد، دورنگ و دور و نباشيد، اينها هويت آدم را تغيير مي‌دهند، آدم را به صورت سگ و گرگ در مي‌آورند. مثلاً آدم دورو به صورت روباه در مي‌آيد. [14] خيلي سخت و مشكل است. آنجا «يوم تبلي السرائر» است. در روز قيامت، هويت‌ها ظاهر مي‌شود و همانجاست كه مي‌گويند: اي سگ‌ها، خوك‌ها، پلنگ‌ها، اي غيرآدم‌ها، از آدم‌ها جدا شويد. «و امتازوا اليوم ايها المجرمون» هان اي مجرمين امروز جدا شويد.



    [1]ـ سوره يونس، آيه 30. ترجمه: آنجا (قيامت) هر كسي هر چه پيش فرستاده آشكار مي‌شود و همه به سوي معبود و مولاي حقيقي خويش باز مي‌گردند.

    [2]ـ سوره الرحمن، آيه 39. ترجمه:‌در آن روز از گناه جن و انس هيچ پرسيده نشود.

    [3]ـ سوره الرحمن، آيه 41. بدكاران به سيمايشان شناخته مي‌شوند (كه سيه رويند) پس موي پيشاني با پاهايشان بگيرند (و در آتش دوزخ افكنند).

    [4]ـ روايت مفصلي است كه براءبن‌عازب گويد در منزل ابي‌ايوب انصاري معاذبن‌جبل نزديك پيامبراكرم(ص) نشسته بود درباره آيه شريفه «يوم ينفخ في الصور فتأتون افواجاً» سؤال كرد. فَقالَ: يا مَعاذ سَئَلْتَ عَنْ عظيمٍ مِنَ الاَمْرِ ثُمَّ اَرْسَلَ عَيْنَيْهِ، ثُمَّ قالَ: يَحْشُرُ عَشْرَةِ اَصْنافٍ مِن اُمَّتي اَشْتاتاً قَدْ مَيَّزَهُمُ الله مِن المُسْلِمينَ وَ بَدَّلَ صُورَ هم بَعْضَهُمْ عَلي صُورَةِ القِرَدَةَ وَ بَعْضَهُمْ عَلي صُورَةِ الخَنازيرِ وَ بَعْضَهُمْ مَنكُوسُونَ اَرْجُلُهُمْ مِنْ فَوْقٍ وَ وُجُوهُهُمْ مِنْ تَحْتٍ ثُمَّ يُسْحَبونَ عَلَيها وَ بَعْضُهُمْ عَمي يَتَرَدَدَّونَ وَ بَعْضُهُمْ صُمٌّ بُكْمٌ لا يَعْقِلُونَ و فَاَمَّا الَّذينَ عَلي صُورَةِ القِرَدَةَ فَاْلقَتاتُ مِنَ النّاسِ وَ اَمَّا الَّذينَ عَلي صُورَةِ الخَنازيرِ فَاَهْلُ السُّحْتِ وَ اَمَّا المَنكُوسُونَ عَلي رؤسُهِمْ فَاَكَلَةُ الرِبا والعَميَ الجائِرونَ فيِ الحُكْمِ و الصُّمَ البُكْم، المُعْجِبُونَ بِاَعمالِهِمْ و ... (مجمع‌البيان الطبرسي ره، ج10، ص423). حضرت نبي‌اكرم(ص) فرمودند: يا معاذ! از امر عظيمي سوال نمودي سپس اشك از چشمان مباركشان جاري شد و فرمودند: ده صنف و گروه از امت من مي‌آيند كه خداوند از مسلمين جدايشان كرده است. صورت بعضي از آنها تبديل به ميمون شده، بعضي از آنها به شكل خوك‌ها هستند، بعضي از آنها وارونه‌اند كه پاهايشان بالا و صورت‌ها پائين و بر صورت به خاك كشيده مي شوند، بعضي كور و حيرانند و بعضي از آنها كر و گنگ بي‌عقلند اما آن كساني كه به شكل ميمون هستند از سخن چينانند. آنها كه به شكل خوك‌ها هستند حرام خوارانند (كه از درآمدهاي حرام ارتزاق مي‌كنند) و كساني كه وارونه‌اند بر صورت، ربا خوارنند. كوران، ستمگران در حكم هستند (يعني قاضي ظالمي كه حق ديگري) را به ديگري مي‌دهد و يا ضايع‌كننده حقوق مردم است) وكر و لا‌ل‌ها كساني هستند كه با اعمالشان عجب پيدا مي‌كنند. (اينها عمل صالح انجام مي‌دهند، اما خود اين عمل در درون آنان يك خودبيني به وجود آورده كه او را به چنين شكلي نشان مي‌دهد)

    [5]ـ سوره اسراء آيه 97 چون روز قيامت شود محشورشان مي‌كنيم بر صورتهاشان كور و گنگ و كر و به دوزخ مسكن كنند و هرگاه آتش دوزخ خاموش شود باز شديدتر، سوزان و فروزانش مي‌كنيم.

    [6]ـ سوره اسراء،‌آيه 72 ترجمه: آن كسي كه در اين دنيا كور بوده در آخرت هم كور و گمراه‌تر است.

    [7]ـ سوره مطففين آيات 13 و 14. ترجمه: «وقتي بر آنان آيات، تلاوت شود گويند اين سخنان افسانه‌هاي پيشينيان است. هرگز! چنين نيست بلكه (ظلمت) ظلم و بدكاري‌هاشان بر دل‌هاي تيره آنان غلبه كرده است.» اعمال بد و زشتي كه از انسان سر مي‌زند باعث زنگار قلب و دل مي‌شود و همين مانع عاقبت به خيري شخص مي‌گردد. چنانچه در روايتي از حضرت امام باقر(ع) مي‌فرمايند قلب چون صفحه‌اي سفيد است وقتي گناه مي‌كند نقطه سياهي در آن پيدا مي‌شود و تا توبه نكند پاك نمي‌شود. ولي اگر تمام اين صفحه سفيد سياه شد هرگز صاحبش به خير بر نمي‌گردد. كه خداوند فرمود: «كلا بل ران علي قلوبهم ما كانوا يكسبون» (بحارالانوار، ج73، ص332). بنابراين بايد توجه داشت كه در اين زندگي دو روزه دنيا چه مي‌كنيم؟!! آيا براي هميشه چراغ دل را خاموش مي‌نمائيم يا آن را برافروخته‌تر و فروزان‌تر مي‌نمائيم.

    [8]ـ بحارلانوار علامه مجلسي ره ج39، ص225.

    [9]ـ سوره ق، آيه 22 ترجمه: تا آن كه (حين مرگ) ما پرده از كارت برانداختيم و چشم بصيرتت بيناتر گردد.

    [10]ـ عَنْ اَبي بَصير قالَ حَجَجْتُ مَعَ اَبی عَبْدِالله عَلَيهِ السَّلام فَلَمّا كُنّا فِِي الطَّوافِ قُلْتُ لَهُ: جُعِلْتُ فِداكَ يَاَبْنَ رَسُولِ الله! يَغْفِرُ الله لِهذا الخَلْقِ؟ فَقالَ: اَبا بَصير! اِنَّ اَكْثَر مَنْ تَري قِرَده وَ خَنازيرٍ، قالَ: قُلْتُ لَهُ: ارنيهم، قالَ: فَتَكَلَّمَ بِكَلماتٍ ثُمّ اَمَرّيدَهُ عَلي بَصَري فّرَأَيْتُهُمْ قِرَدَةَ و خَنازيرٍ! فَهالَني ذلِكَ‌ثُمَّ اَمَريَدَهُ عَلي بَصَري فَرأَيتُهُمْ كَما كانُوا (بحارالانوار، ج47، ص79). ابي‌بصير گويد خدمت امام ششم(ع) حج مي‌كردم تا اين كه در طواف عرض كردم فدايت شوم اي فرزند پيامبر(ص) آيا خداوند اين خلق را مي‌آمرزد؟ فرمودند: ابابصير! بيشتر كساني را كه مي‌نگري ميمون و خوكند. عرض كردم‌: آيا مي‌شود كه من نيز ببينم؟ پس حضرت كلماتي را فرمودند و دست مباركشان را بر چشمم كشيدند. من نيز آنها را به شكل ميمون‌ها و خوك‌ها ديدم! پس از اين ديدن هول در دلم افتاده و وحشت كردم، پس حضرت دست مباركشان را بر چشمم كشيدند، دو مرتبه مثل اول ديدم.

    [11]ـ عَنْ عَبد الرحمان بن كثير قالَ: حَجَجْتُ مَعَ اَبي عَبدالله عَلَيهِ السَّلامُ فَلَمّا صِرْنا في بَعْضِ الطّريقِ صَعَدَ عَلي جَبَلٍ فَاَشْرَفَ فَنظَرَ اِلَي النّاس فقالَ: ما اَكْثَرُ الضَّجيج و اَقَلُّ الحَجيج؟! عبدالرحمن پسر كثير گويد: خدمت امام صادق(ع) حجج مشرف شدم تا به بعض راه رسيده بوديم امام(ع) از كوهي بالا رفتند تا مشرف شدند آنگاه به مردم نظر فرمودند و گفتند: چقدر فرياد و سر و صدا زياد است و حاجي كم!! (بحارالانوار، ج27، ص181).

    [12]ـ سوره اسراء آيه 36 ترجمه:‌ (اي انسان) هرگز آنچه علم نداري دنبال مكن (بي تحقيق در پي سخني مرو و كسي را نيك و بد مخوان و احدي را نكوهش و ستايش مكن و به كسي ظن بد مبر، چرا كه) چشم و گوش و دل (نزد خدا) همه مسئولند.

    [13]ـ سوره اسراء‌، آيه 14 ترجمه: نامه عملت را بخوان كه امروز خود براي حسابرسي خويش كافي هستي.

    [14]ـ زراة‌بن‌اوفي قالَ دَخَلْتُ عَلي عَلي بن الحُسَيْن(ع) فَقالَ: يا زُرارَةُ النّاسُ في زَماننا عَلي سِتُّ طَبَقاتٍ: اَسَدٌ وَ ذِنْبٌ و ثَعْلَبٌ وَ كَلْبٌ و خِنْزيرٌ و شاةٌ حضرت امام سجاد(ع) به زراره فرمودند. مردم ما شش طبقه‌اند. شير و گرگ و روباه و سگ و خوك و گوسفند وَ اَمّا الّذِنَبُ فَتُجّارُكُم يَذُمُّونَ اِذا اشْتَرُوا وَ يَمْدَحُونَ اِذا باعُوا. گرگ، تجار شما هستند كه وقتي مي‌خواهند بخرند، بدي (جنس) را مي‌گويند و وقتي مي‌فروشند خوبي (جنس) را مي‌گويند و سگ، آن كسي است كه با زبانش به مردم پارس مي‌كند و مردم از شر زبان او در هراسند (بحارالانوار، ج67، ص225).

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365